Thursday 2 April 2015

Hidup & Pilihan

Ni sekadar nak mengomel tentang hidup dan pilihan. Tentang kehidupan kita yang sentiasa dipenuhi dengan pilihan. Semuanya tentang membuat pilihan. Terjaga diwaktu pagi, kena pilih nak katup mata lagi atau bangkit, perut lapar - kena pilih nak tahan atau nak makan. Nak makan apa? Nak minum apa? Nak makan dengan siapa?

Setiap pilihan dalam kehidupan saya yang saya rasa paling simple antara sedar atau tidak akan mempunyai kesan tersendiri. Cuba lihat kembali pilihan yang kita buat 10 tahun atau 10 minit lepas dan kesan terhadap diri kita  dan adakah ia mampu merubah hidup dan pandangan kita tentang kehidupan. 

10 minit tadi saya sangat dahaga. Sebabnya pagi tadi saya memilih untuk tidak minum selepas sarapan. Apa agaknya outcome yang boleh jadi jika saya bawa bekal air selepas membuat pilihan untuk tidak minum selepas makan pagi:

1. Kalau saya bawa bekal air, saya tak akan sedahaga begini.
2. Kalau saya bawa bekal air, saya akan berulang ke tandas (masalah bladder pendek hehe)
3. Kalau saya bawa bekal air, saya akan duduk dimana sahaja yang mempunyai wifi tanpa perlu order minuman.

Kalau lihat 10 tahun lepas, harus saya menangis lagi.  Atau mungkin saya akan gembira jika dipandang dari segi yang lain pula. Setiap pilihan yang saya pilih telah membawa saya kesini hari ini. Dari segi career paths, men, friends, clothes, movies and books. All those made me me!

Is there anything that I regret?  I'm human and yes, there are more than a few, let me list it:-

1. Should have quit my job and get in real estate asap
2. Should have bought the gold Mini Cooper that I like in 1995
3. Should have buy gold when it was 30/100g (my mom asked me to but well...)
4. Should have keep my mouth shut when I should 
5. Should have learn languages
6. Should continue and sharpen my writing skill
7. Should and never allowed my self to be this fat. 
8. ...the list goes on.

Now a choice to be made:

What's for dinner?


1 comment:

  1. salam sis,sy student estate management.i need your help for my real estate agent assigmnt. can you contact me. i really need your help. assigmnt ni perlukn opinion regarding broker and EA. kindly please email me. ahmad.izzah019@gmail.com thank you.

    ReplyDelete

Taking Care of Our Elderly

As we count our wrinkles, noticing new pain on our joints and all other changes on our body we sometimes forget that our parents, too, grow...