Wednesday 16 August 2017

Road to Champion with NPR Nilai

Ahad 13 Ogos 2017 I dipilih untuk hadir workshop Road to Champion anjuran NPR Nilai diKelab Golf Kota Seri Emas, Nilai. Seminar selama 12 jam itu sangat padat dengan aktiviti dan perkongsian ilmu. Betul, I telah banyak menghadiri workshop danboleh diteka apa mengisian yang akan diberi. Namun begitu, I pergi dengan cawan kosong dan dengan harapan dapat menghidupkan semula enjin yang sudah berkarat, maklumlah terlalu fokus dengan PUDGi. 

Workshop itu dihadiri lebih kurang 20 orang perunding hartanah NPR, ada rookie, ada otai, ada juga yang tidur, dan ada juga yang perlukan injeksyen supaya terus kekal bermotivatsi. Saya tidak pasti saya dalam kategori mana tetapi Ahad lepas adalah Ahad yang ohsem.

dengan boss NPR Nilai. She is a kind soul.

I pulang dengan semangat sebab makan best dan I'm actually busting with idea!

Sesi 1

Opening slot by Director of Sales NPR Nilai yg sangat bersemangat mahu menjadi mentor untuk membimbing anak buah beliau.  Pengenalan sistem points sepanjang workshop sangat bagus sebab dapat mengeratkan hubungan kami. Saya yang baru tidak berasa janggal bersama dengan orang hebat yang lain. 

Satu perkara lagi yang saya kagum dengan beliau ialah kesungguhan beliau untuk terus belajar. Masih lagi masuk kelas-kelas berkaitan untuk terus menambah pengetahuan adalah sesuatu yang I rasa I nak buat. 


Sesi 2

Sesi Kewangan Peribadi ini. Bukan sebab dah pandai tetapi speaker membosankan. Namun begitu ia boleh perbaiki lebih lagi. Ye benar, speaker mempunyai kelayakan akademik yang mengkagumkan tetapi cara penyampaian yang agak mehhh dan kawalan suara yang boleh mendodoikan audience perlu diimprovekan lagi.

Satu pujian module beliau sangat bagus - Taubat Kewangan. Tajuk yang boleh buat sentap dan insaf. Selepas itu, speaker menyuruh kami membuat dream board yg agak fun.


Sesi 3

Dimana kami diminta melepaskan diri dari tali. Rasanya yang ni ramai dah tau. Tak ada menarik sangat tetapi, ada satu catch yang rasanya akan diingat sampai bila-bila.



Sesi 4

Yang ni favorite I. Kami diminta menulis sikap buruk kita diatas belon. So, I tulislah pasal I ni malas, suka jump conclusion, suka sedih etc etc., kemudian kami disuruh ikat kat kaki dan letupkan dengan kaki sebelah lagi. Terjerit-jerit kami sebab gayat dengar bunyi belon meletup.

Selepas main letup-letup kami diminta menulis impian dan juga insan penting dalam hidup. Ralitlah pula menulis nama mak, suami, adik-adik, anak saudara semua. Kemudian kami beramai-ramai pergi kepadang dan lepaskan belon tersebut. Seronok sangat.








Sesi 5

Penutup oleh Encik Ezzad. Sumpah tak kenal. Tetapi beliau sangat dihormati oleh setiap perunding NPR Nilai. Tapi lupa pulak apa dia cakap. Something to do with kerja kuat lah which is standard. Ye lah, perunding rajin agency dapat percentage.




In conclusion, I sebagai perunding yang dah lama, tak kisah sangat tentang agency, asalkan agency itu jujur menjaga duit tetapi Ahad lepas membuatkan I rasa I telah memilih agency yang betul dan dapat memberikan support sistem yang diperlukan.  2018 is looking bright.




No comments:

Post a Comment

Taking Care of Our Elderly

As we count our wrinkles, noticing new pain on our joints and all other changes on our body we sometimes forget that our parents, too, grow...